Brama wjazdowa to nie tylko elegancka wizytówka, to również bardzo mocno eksploatowany element podjazdu, dlatego musi być właściwie dobrany i dobrze usytuowany. O bramie wjazdowej warto pomyśleć już na etapie projektu, planujemy wtedy szerokość i długość podjazdu oraz rodzaj i wielkość bramy.

Już na wstępie trzeba odpowiedzieć sobie na pytania – jak często będziemy korzystać z bramy i czy potrzebujemy bramę otwieraną pilotem? Jaką funkcje ma spełniać podjazd i ilu samochodom ma służyć? Konieczność manewrowania wymusi zamontowanie szerszej bramy. Od razu warto wskazać też docelowe miejsce na furtkę. Pamiętajmy, że w linii ogrodzenia znajdą się też m.in. skrzynki z prądem i gazem.

Rodzaje bram:
Bramy rozwierane (skrzydłowe)

To konstrukcje, których skrzydła zawieszone są na zawiasach montowanych do bocznych słupków. Zawiasy dobrane są do wymiaru i ciężaru skrzydeł. Bramy wyposaża się w zamek i rygiel blokujący. Mogę być też otwierane pilotem, wówczas montuje się hydrauliczne lub elektryczne siłowniki – jeśli zabraknie prądu, bramę otworzymy ręcznie. Silnik zamontowany może być do słupka, podmurówki ogrodzenia lub umieszczony w obudowie zakopanej w ziemi.
brama jednoskrzydłowa – jej szerokość ograniczona jest do 3 m, dobrze sprawdza się w przypadku małych posesji, najczęściej wąskich i długich; nie jest jednak zbyt popularna, ze względu na ciężar skrzydła – przy częstym otwieraniu, narażona jest na uszkodzenia i szybkie zużycie
brama dwuskrzydłowa – to wygodniejsze i trwalsze rozwiązanie, każde ze skrzydeł może mieć nawet do 3 m szerokości, więc możemy zyskać duże światło przejazdu, kąt rozwarcia skrzydła zależy od zawiasów – może wynieść do 110 stopni; konserwacja takiej bramy przed zimą to jedynie smarowanie zawiasów, ale gdy nadejdzie już zima – trzeba wziąć pod uwagę konieczność odśnieżania podjazdu
Pamiętajmy, że skrzydła bramy (w obu przypadkach) muszą otwierać się do wewnątrz, zajmie więc sporo miejsca. Warto wziąć to pod uwagę projektując podjazd.

Bramy przesuwne

Skrzydło “chowa” się w ogrodzeniu, nie potrzeba więc większej przestrzeni na podjeździe, jednak ze względu na długość bramy, jej montaż nie jest możliwy na wąskich działkach. Szerokości bram zaczynają się od 3 metrów. Bramy przesuwane są dużo cięższe od bram rozwieranych, ważą do 100-110 kg, dlatego w razie awarii ich ręczne otwieranie (mechanizm odblokowuje się za pomocą dźwigni) jest trudniejsze.
samonośna– skrzydło bramy zawieszone jest na wysięgniku, nie dotykając ziemi, na wysokości 5-8 cm, brama przesuwa się po wewnętrznej stronie ogrodzenia – musi mieć zapewnioną wystarczającą długość.Dodatkowo na jej końcu zainstalowana jest przeciwwaga, zwiększająca jej szerokość o 30-40 proc. Przeciwwaga w bramie przesuwnej powinna mieć min. 30 proc. długości światła przejazdu. Nie warto maksymalnie jej zmniejszać, ponieważ im jest mniejsza, tym ciężej bram a jeździ, a wózki są bardziej eksploatowane. Jeśli brakuje nam miejsca w długości ogrodzenia, warto poszukać firm, które skracają długość podstawy przeciwwagi, ale nie kosztem jej ciężaru.
Dla działania bramy śnieg nie stanowi kłopotu, jest to najwygodniejszy i najczęściej stosowany (wśród bram przesuwanych) model.
szynowa– mniej popularna – choć tańsza – niż brama samonośna, skrzydło bramy przesuwa się po szynie zamontowanej w fundamencie (na rolkach), ten rodzaj bramy przysparza kłopotów ze względu na zanieczyszczenia gromadzące się wzdłuż szyny – piach, liście, śnieg.

Jaka wielkość bramy?

Brama wjazdowa powinna mieć co najmniej 2,4 m szerokości. Jednak dla wygody użytkowania częściej stosuje się bramy o szerokości co najmniej 3 metrów. Tym bardziej, że – przyjmuje się – szerokość wjazdu na posesję powinna mieć minimum 3 metry. Jeśli na podjeździe będzie parkować więcej niż jeden samochód, przewidujemy konieczność manewrowania lub po prostu mamy duży samochód, powinniśmy zapewnić komfortowy przejazd przez bramę.
Minimalna wysokość bramy to 1,3 metra. Dla większego bezpieczeństwa zwykle montuje się jednak bramy wyższe, a więc ok. 1,5-1,7 metra.

Na co zwrócić uwagę?

Istotna jest lokalizacja bramy, która powinna stanowić zgraną całość z ogrodzeniem i furtką. Dobrze, by znalazła się blisko furtki, z której będziemy korzystać równie często. Sama furtka często jest sprzedawana z bramą, powinna mieć co najmniej 0,9 m szerokości. Jeśli wybierzemy bramę samonośną – sprawdźmy, czy chowające się w ogrodzenie skrzydło nie będzie zachodziło na furtkę. Weźmy też pod uwagę umiejscowienie względem drogi głównej, aby zjazd był wygodny. Jeśli jest szansa, warto wygospodarować dodatkowe miejsce postojowe na podjeździe przed bramą.

Wybierając bramę garażową, warto zainwestować w trwały materiał, z którego będzie wykonana. Brama narażona będzie na długotrwałe działanie różnych warunków atmosferycznych. Bramy drewniane są efektowne (wybieramy tylko twarde drewno np. egzotyczne) , ale wymagają regularnej impregnacji. Bardziej popularnym, tańszym i trwalszym materiałem jest ocynkowany (odporny na korozję) metal.
Jeśli wybierzemy bramę zautomatyzowaną, warto od razu przy kupnie bramy wybrać odpowiedni napęd. Montując go razem z bramą, będziemy spokojni, że został przy tym uwzględniony jej ciężar i wielkość. Zautomatyzowane bramy mają dla nas wiele miłych niespodzianek – na przykład pilot do bramy wjazdowej może jednocześnie uruchamiać również bramę garażową, a także oświetlenie na podjeździe. Dzięki najnowszym modelom pilotów (skonfigurowanym z fotokomórką) – bez wychodzenia z domu – dowiemy si też, czy brama jest otwarta, niedomknięta, czy zamknięta.

Przy zakupie, sprawdźmy okres gwarancji oraz jakość części i mechanizmów. Podczas eksploatacji, nie zapominajmy o regularnych przeglądach, szczególnie przed zimą. Pamiętajmy o regulacji siły przesuwu. Warto od czasu do czasu zajrzeć do skrzynki z napędem, a także oczyścić fotokomórkę, której działanie ma zapewnić bezpieczne korzystanie z bramy.

Ceny bram wjazdowych

Najmniej zapłacimy za bramy otwierane ręcznie. Brama rozwierana (ocynkowany metal) bez automatyki to koszt rzędu 1,600 zł – 2 tys. zł. Konstrukcja przesuwana będzie droższa – 2-3 tys. zł. Jeśli wybierzemy bramę otwieraną automatycznie, musimy liczyć się z wydatkiem co najmniej 3 tys. zł. Spory wybór dobrych i eleganckich bram jest w zakresie cenowym 4,5-5 tys. zł. Cenę kształtują: materiał, jakość części i rodzaj napędu. Firmy mają różne oferty w zależności również od tego, czy kupujemy bramę wraz z ogrodzeniem i furtką.

Bramy garażowe

Brama garażowa powinna zapewnić nam komfort użytkowania samego garażu i jego okolicy. Dobra izolacja zapewni minimalne straty ciepła, możliwości wykończeniowe pomogą wpasować się wizualnie w zewnętrzny wygląd domu, a rozwiązania technologiczne zagwarantują bezpieczeństwo użytkowania. Dlatego nie warto ulec pokusie niskich cen osprzętu i montażu. Dobrze dobrana i zamontowana brama może służyć nam przez długie lata.

Rodzaje bram:

  • Rozwieralna – brama najstarszego typu otwierana na boki, coraz rzadziej dostępna w ofertach firm, częściej robiona przez małe zakłady stolarskie, jest najtańsza i łatwo się ja montuje, ale wadą są ciężkie skrzydła, których otwarcie nie zawsze można zmechanizować, ten typ bramy nie jest ocieplany
  • Uchylna (płytowa) – najzwyklejsza i najbardziej popularna, czyli wahadłowo poruszające się skrzydło, działające na sprężyny, jednak do jej otwarcia potrzebna jest przestrzeń, więc jeśli mamy krótki podjazd, nie jest to dobry wybór, brama uchylna może być nieocieplona lub ocieplona, jednak ocieplenie to najczęściej styropian, który nie jest tu najlepszym izolatorem ciepła
  • Segmentowa (sekcyjna) – nowsza technologicznie niż dwie powyższe, brama złożona ze stalowych profili, wypełnionych najczęściej pianką poliuretanową, które chowają się po prowadnicach w górę (jej konstrukcja umożliwia zamontowanie prowadnic również wzdłuż ścian), ten typ bramy wskazywany jest jako najwygodniejszy do domu jednorodzinnego, brama segmentowa jest najbardziej szczelna i zapewnia najmniejszą utratę ciepła, dlatego poleca się ją do garaży ocieplanych
  • Rolowana (żaluzjowa, roletowa) – złożona – podobnie jak segmentowa – z zespolonych fragmentów wypełnionych ociepleniem, nie wymaga instalowania prowadnic, działa w systemie zwijających i rozwijających się rolet chowających się w bęben, brama rolowana jest wygodna i zajmuje najmniej miejsca, możliwa jest też instalacja bramy bocznej, polecana jest do garaży o nietypowym kształcie, ten rodzaj bramy jest najdroższym rozwiązaniem na rynku, ale to jedyne brama na rynku, która w standardzie ma zautomatyzowanie
Na co zwrócić uwagę?

Bramy garażowe wyposażone są w zamki ryglujące je w jednym lub kilku miejscach. Ale dla wygody korzystania warto wyposażyć bramę w napęd elektryczny. Musi być on odpowiednio dobrany do rodzaju, wielkości i ciężaru bramy. Wybierając napęd, bierzemy pod uwagę trzy parametry: siłę ciągnięcia, pchania i prędkość przesuwu.

Napędy montowana przy lekkich i małych bramach mają siłę ok. 400 N, ale większe i ciężkie wymagają nawet 1200 N. Dobrze, by napęd miał regulację siły. Nie zawsze najwyższy poziom jest właściwym wyborem ponieważ napęd niepotrzebnie szybciej się zużywa.Warto sprawdzić, czy wózek jezdny porusza się za pomocą łańcucha, czy paska zębatego (druga wersja to pewniejszy wybór)
Średnia prędkość napędu podawana jest w metrach na sekundę, średnio brama otwiera się od 15 do 30 sekund. Ponadto, warto postawić na energooszczędność. Kupując bramę, przyjrzyjmy się parametrom przenikania ciepła. Dobrze, jeśli wypełnia ją pianka poliuretanowa. System uszczelniający całą bramę to dodatkowa zaleta. Na pewno nie warto oszczędzać na bezpieczeństwie. Najnowsze rozwiązania proponowane przez duże firmy zapobiegają nieszczęśliwym wypadkom. Jeśli pod bramą garażu pojawi się przeszkoda – np. dziecko lub zwierzę, fotokomórki zapewnią zatrzymanie napędu i ponowne otwarcie. Również w przypadku zetknięcia z przeszkodą, brama cofnie się ku górze.
Chcąc kupić bramę, do wyboru mamy całą gamę kolorów i struktur, firmy proponują dziś kilkadziesiąt kolorów drewnopodobnych, a jeśli zamarzymy o jeszcze innym odcieniu – pomalują bramę na niemal dowolnie wybrany.

Zwróćmy też uwagę na odporność materiału na czynniki atmosferyczne (deszcz, mróz, wiatr, słońce). Standardem są dziś bramy z blachy stalowej, ocynkowane. Ale dostaniemy też tańsze bramy drewniane czy aluminiowe.

Koszty bram

Ceny bram garażowych zależą od wielu zmiennych. Możemy kupić zwykłą bramę, bez ocieplenia, bez napędu i bez żadnych zabezpieczeń nawet za 2 tys. złotych. Możemy kupić też model wart kilkanaście tysięcy złotych. Trzeba rozważyć swoje potrzeby i możliwości, jakie daje nam konstrukcja garażu i otoczenia domu, a następnie wybrać optymalne rozwiązanie.

Rozmawiając o kosztach, należy sprawdzić:

  • czy cena obejmuje koszt napędu (ceny wahają się od 600 zł do 2 tys. zł)
  • czy w cenę wliczony jest zamek i klamka
  • czy wybrany model jest ocieplony (ocieplenie to dodatkowe ok. 1 tys. zł)
  • jakie są koszty transportu i montażu (montaż to ok. 700 zł – 1 tys. zł)

Orientacyjne koszty ocieplanej pianką poliuretanową bramy segmentowej 2,5 x2,125 (bez napędu i montażu)

  • brama rozwieralna: ok. 1 tys. zł
  • brama uchylna: powyżej 1 tys. zł
  • brama segmentowa: 2 – 4 tys. zł
  • brama rolowana – od 2,5 tys. zł (cena obejmuje w tym przypadku koszt napędu, ponieważ jest częścią całego mechanizmu)

Najlepiej, aby bramę montowała autoryzowana ekipa. Warto też, by co pewien czas wykonała konserwacji osprzętu. Bramę montuje się dopiero wtedy, gdy są gotowe ściany i posadzka.
Bramy garażowe można wyposażyć w okna – aby doświetlić wnętrze, a także drzwi – w przypadku częstego korzystania zapewnią mniejsze straty ciepła.