Podjazd do garażu – wybieramy nawierzchnię

2019-02-04T12:59:48+01:00 Luty 13, 2019|

Podjazd do garażu to niepozorny element, który jednak wpływa na wygląd otoczenia domu. Powinien być przede wszystkim wygodny w użytkowaniu, funkcjonalny, a przy tym dobrze się prezentować. Warto wybrać taki materiał, aby użytkowanie podjazdu nie było uciążliwe.

Co musisz wiedzieć o podjeździe?

Podjazd to integralna część domu. Warto, aby współgrał z otoczeniem. Co więcej, wybierając odpowiedni materiał należy brać pod uwagę obciążenia, jakim będzie poddawany podjazd. Ważne jest też dobre utwardzenie nawierzchni. Aby podjazd mógł nam służyć przez lata warto pomyśleć o podbudowie, co zapobiega jego zapadaniu się. Nie bez znaczenia jest też odwodnienie. Powierzchnia ta jest narażona na zabrudzenia, musi więc być łatwa do czyszczenia.

Wymiary podjazdu

Szerokość podjazdu to minimum 3 m, a kiedy jest on jednocześnie wejściem do domu warto by był mierzył 4,5 m. W przypadku użytkowania samochodów osobowych grubość nawierzchni powinna wynosić co najmniej 6 cm, a ciężarowych 10 cm. Należy pamiętać też o spadku, minimum 2%, co zapewni dobre odprowadzanie wody. Ważne, żeby woda nie spływała w stronę ściany domu.

Betonowa kostka i płyty na podjazd

Popularnym rozwiązaniem stosowanym wokół domów jest kostka betonowa. Można ją wybrać z szerokiej gamy kolorystycznej, różnych kształtów oraz powierzchni. Na rynku dostępne są zarówno kostki z samego betonu, jak też takie z dodatkiem bazaltu, granitu, marmuru czy kwarcu. Ich zaletą jest duża wytrzymałość na ściskanie, która dochodzi do 50 MPa oraz odporność na działania niekorzystnych warunków pogodowych. Koszt kostki to kilkadziesiąt złotych za m2. Wymiary kostki są różne, w przedziale od 54×84 mm do 120×180 mm. Dostępne są też kostki w kształcie trapezu. Podobne właściwości mają płyty betonowe. Mogą posiadać one gładką powierzchnię lub tłoczone wzory, a także różne kolory. Często są wzbogacane kruszywami. Ich ceny zaczynają się od kilku złotych za sztukę.

Podjazd z bruku klinkierowego

Jego głównymi zaletami są: wytrzymałość, odporność na poślizgi oraz działanie benzyny czy oleju. Nie wymaga konserwacji. Dostępny jest w szerokiej gamie kolorystycznej, co daje duże możliwości aranżacyjne. Dobrze wygląda nawet po wielu latach eksploatacji. Posiada mało nasiąkliwą strukturę odporną na działanie czynników atmosferycznych. Najpopularniejsze są cegły 200×100 mm i grubości 40, 42 lub 52 mm, a także 240×59 i grubości 52 mm. Przed ułożeniem bruku warto przygotować warstwę podsypki, na przykład z piasku. Trzeba wykonać podbudowę o grubości od 25 do 40 cm. W tym wypadku świetnie sprawdzi się grys, żwir bądź tłuczeń.

Elegancki bruk kamienny

Cechuje go szlachetny wygląd. Jeśli do produkcji bruku kamiennego wykorzystany zostanie granit czy bazalt wówczas jest on odporny na ścieranie. Nieco tańszym rozwiązaniem są kostki oparte na piaskowcu. Kostka powinna mieć od 6 do 10 cm. Należy pamiętać, że po upływie dłuższego czasu kamień zmienia nieco swój wygląd.

A może podjazd z płyt ażurowych?

Sprawdzają się zarówno do podjazdów, jak też ścieżek. Stwarzają duże możliwości wykorzystania, a przy tym są odporne na ściskanie, nie pękają i nie odkształcają się. Ich zaletą jest łatwy montażu i dostępność w różnych kolorach czy wzorach. Płyty ażurowe są uważane za przyjazne dla środowiska. To powierzchnia biologicznie czynna, co ma znaczenie przy małych działkach. Zapewniają lepsze odwodnienie terenu bowiem pozwalają na przesiąkanie wody opadowej do gleby. Warto je wykończyć krawężnikami, palisadami lub obrzeżami. Należy pamiętać o wypełnieniu otworów płyt ażurowych, inaczej mogą ulec ukruszeniu. Można wysypać je ziemią i obsiać trawą lub wypełnić otwory kruszywem łamanym, żwirem lub piaskiem. Warto, żeby płyty ażurowe miały grubość 10 cm. Koszt jednej płyty zaczyna się od kilku złotych za sztukę.

Popularne podjazdy z betonu

Wylewany beton jest często wybierany do budowy podjazdów. Można go łatwo odnowić dodając nową warstwę na tę zniszczoną. Takie podjazdy są gładkie i najczęściej w kolorze szarym, choć możliwe jest dodanie do nich naturalnego kruszywa czy pigmentów.

Przed wylaniem betonu należy na podjazd zastosować podbudowę – 15 cm tłucznia. Na to kładzie się rzadki beton, a potem jeszcze jedną cienką warstwę. Potem powinna znaleźć się 10-centymetrowa powłoka z betonu zbrojonego siatką. Można też zastosować impregnację, aby zabezpieczyć powierzchnię przed benzyną czy olejem.

Żwir na podjazd

To naturalny materiał, który sprawdza się zarówno w domach tradycyjnych, jak też nowoczesnych. Warto, aby warstwa żwirowa była wykonana z czterech warstw kruszywa, co zapobiega osuwaniu się kamyków. Do żwiru potrzebna jest 30-centymetrowa podbudowa. Kolejne warstwy warto układać z coraz drobniejszego kruszywa i należy je polewać wodą oraz ubijać zagęszczarką. W przypadku gruntów słabo przepuszczających potrzebujemy grubszej podbudowy.

Płyta PCV

Podjazd można również wykonać z płyt PCV. Są one odporne na wilgoć i mróz. Konieczna jest jednak regularna pielęgnacja paneli. Są one wypełniane kruszywem albo obsiewane trawą. Można je kłaść na zagęszczony grunt lub wykonać podbudowę.

Podgrzewanie podjazdu – czy warto inwestować?

Coraz popularniejszym rozwiązaniem jest montowanie instalacji antyoblodzeniowej na zjazdach i podjazdach, co ma pozwalać na ich przejezdność bez względu na warunki atmosferyczne. Dzięki niej można uniknąć ręcznego odśnieżania lub używania piasku czy soli. Zaletą systemów przeciwoblodzeniowych jest dobra przyczepność do nawierzchni. Można je zamontować zarówno na całej powierzchni, jak też tylko tam, gdzie mają one kontakt z kołami. System tworzą kable lub maty grzejne, zarówno stałooporowe, jak i samoregulujące. Rozprowadzają one ciepło, są zasilane prądem i sprawdzają się do różnych nawierzchni utwardzanych. Warto dobrać odpowiednią moc.

Budując podgrzewany podjazd trzeba przede wszystkim przygotować kanał odpływowy, dzięki któremu będzie on odprowadzać wodę z roztopów. Najdroższym rozwiązaniem jest automatycznie podgrzewany podjazd. Koszt podgrzewanych podjazdów to co najmniej kilka tysięcy złotych. Należy pamiętać też o wydatkach ponoszonych na jego eksploatację.

Na rynku dostępny jest szeroki wachlarz materiałów do wykonania wjazdów do garażu. Warto wybrać taki, który będzie trwałe i dobrze wpasowywał się w otoczenie. Przede wszystkim jednak należy mieć na uwadze codzienną eksploatację.

Autor: Monika Borkowska-Szmit