Brama garażowa to spory wydatek i zakup na lata. Warto więc podczas dokonywania wyboru zwrócić uwagę na różne parametry, takie jak: sposób otwierania, termoizolacyjność czy zabezpieczenia przed włamaniem. Nie bez znaczenia jest też estetyka, komfort użytkowania oraz cena.

Bramy segmentowe górne i boczne

Na rynku dostępne są różnego rodzaju bramy garażowe. Dużą popularnością cieszą się bramy segmentowe, zarówno górne, jak i boczne. Takie bramy składają się z połączonych zawiasami segmentów, dodatkowo zabezpieczonych uszczelkami. Wykonuje się je z profili ze stali ocynkowanej, dodatkowo pokrytej blachą. Możliwe są różne wykończenia, zarówno drewno, aluminium, jak też okleina z tworzywa sztucznego czy farba proszkowa. Dodatkowo są one izolowane styropianem lub pianką poliuretanową. W przypadku bramy segmentowej bocznej jej zaletą jest to, że do garażu można szybciej się dostać, bez konieczności czekania, aż skrzydło się całkowicie otworzy.

Modne bramy garażowe uchylne

Często wybieranym rozwiązaniem jest brama garażowa uchylna. Nie można jej jednak zastosować, jeśli posiadamy krótki podjazd czy wjazd bezpośrednio z ulicy. W tym przypadku musimy pozostawić co najmniej 1,5 m przestrzeni przed bramą. Wynika to z faktu, iż dolne skrzydło otwiera się na zewnątrz garażu. To rozwiązanie nie sprawdzi się również przy małych garażach, z uwagi na prowadnice podsufitowe, jak również w przypadku, kiedy garaż jest dwustanowiskowy. Ten rodzaj bram dostępny jest w wersji ocieplanej.

Zalety bram rolowanych

Brama rolowana działa w podobny sposób, jak roleta w oknie. Jest wykonana ze stalowych lub aluminiowych lameli, które łączone są w pancerz i nawijane na wał, umieszczany nad wjazdem do garażu. Jej główną zaleta jest to, że nie zajmuje dużej ilości miejsca. Ponadto trzeba wspomnieć o szczelności i wygodzie w obsłudze. Posiada napęd elektryczny. Brama rolowana sprawdza się przy krótkim podjeździe oraz przy wąskim garażu. W tym przypadku nadproże powinno mieć od 30 do 35 cm wysokości.

A może bramy rozwierane?

Bramy rozwierane to jedno- lub dwuskrzydłowe konstrukcje drewniane. Zaletą tych bram jest brak konieczności zostawiania przestrzeni pod sufitem. Skrzydła bramy są montowane na zawiasach, dzięki czemu otwiera się je jak drzwi. Potrzeba jednak więcej miejsca na podjeździe. Zimą przed ich otwarciem trzeba usunąć śnieg.

Wymiary garażu a wybór bramy

Wybierając bramę garażową należy uwzględnić m.in. jej szerokość. W przypadku średniej wielkości samochodu osobowego wystarczy jeśli będzie to 2,4-2,5 m. W przypadku większych samochodów – terenowych lub rodzinnych, warto, aby była większa. Obok szerokości istotna jest też wysokość.

Optymalna brama powinna mieć 2,4 m. W przypadku mniejszych aut wystarcza 2 m. Znaczenie ma również długość garażu, zwłaszcza przy wyborze automatycznych bram garażowych. Wówczas musi ona wynosić co najmniej 3,3 m.

Ważne jest też wysokość nadproża – miejsca od końca górnego otworu wjazdowego aż do sufitu garażu. Szacuje się, że powinno mieć minimum 210 mm. To pozwoli na swobodnie użytkowanie zarówno bram ręcznych, jak i tych z napędem.

Duże znaczenie ma również szerokość węgarek, czyli wewnętrznych bocznych przestrzeni od krawędzi otworu wjazdowego do ścian garażu. Jeśli szerokość wyniesie co najmniej 100 mm, wówczas można wybrać dowolny napęd.

Bezpieczeństwo bram garażowych

W przypadku bram garażowych ich producenci stosują różnego rodzaju zabezpieczenia przed włamaniem. Najczęstszej są to wzmacniane profile, a także klamki obrotowe z ryglem. Natomiast w przypadku bram rolowanych dodatkowym zabezpieczeniem mogą być hamulce elektromagnetyczne siłownika, który napędza bramę. To znacząco utrudnia podważenie skrzydła. Podobnie jak okna czy drzwi, także bramy garażowe mają klasy odporności na włamanie od RC1 do RC6. Co istotne, im wyższa, tym trudniej jest ją sforsować. Do zabezpieczeń chroniącym przed włamaniem, a stosowanym w garażu należą: fotokomórki, blokady przy zerwaniu sprężyny oraz automatyczne układy odłączające np. w przypadku wykrycia przeszkody.

Termoizolacyjność bram garażowych

To element szczególnie ważny dla tych, którzy ogrzewają garaż. Zależy ona głównie od stosowanego ocieplenia i szczelności między bramą i ościeżnica oraz połączeń między poszczególnymi segmentami. Do ocieplania zwykle stosuje się styropian lub piankę poliuretanową. Warstwa taka ma od 2 do 4 cm. Im grubsza, tym lepsze ocieplenie. Warto wybierają bramę zwrócić uwagę na współczynnik przenikania ciepła. Nie może on być wyższy niż 1,5 W. Znaczenie ma też napęd – im jest on szybszy, tym mniej ciepła będzie uciekać z garażu podczas otwierania i zamykania.

Brama z napędem czy bez?

Bezsprzecznie zaletą bramy z napędem jest wygoda obsługi. Aby ją otworzyć lub zamknąć wystarczy użyć pilota. Tego rodzaju bramy trudniej podważyć. Natomiast bramy bez napędu są tańsze. W przypadku braku zasilania nie ma problemu z ich otwarciem. Wybór i montaż automatyki lepiej powierzyć specjalistom. Dobiorą oni ją m.in. do wielkości bramy, ciężaru czy konstrukcji.

Montaż bramy garażowej

Bramę garażową możemy zamontować samodzielnie lub skorzystać z fachowej pomocy. Musimy pamiętać, że przed przystąpieniem do tego zadania ściany muszą być wykończone, zaś tynk równo położony. Ma to szczególne znaczenie w miejscu, gdzie będą przykręcone prowadnice. Konieczny jest właściwy dobór kołków mocujących, co zależy od rodzaju materiału, z którego wykonano ścianę. W przypadku betonu i cegły sprawdzą się standardowe kołki rozporowe. Z kolei w ścianach wykonanych z pustaków powinny to być specjalne kotwy lub łączniki. Należy pamiętać też o wyregulowaniu sprężyn w bramie, tak aby skrzydło szczelnie przylegało do ościeżnicy. Ważne jest również dobre wypoziomowanie prowadnic.

Wybierając bramę barażową warto zwrócić uwagę na to, by wpisywała się ona w styl samego domu i najbliższej okolicy. Trzeba też rozważyć dobre ocieplenie, co pozwala na oszczędności na energii, ale wiąże się z wyższą ceną.

Autor: Monika Borkowska-Szmit